Preskočiť na obsah

Recenzia knihy: „Zápisník alkoholičky“

Zverejnené 28.3.2022.

Kategória

Posledný pohárik… dnes už popiate.“ Kniha podľa blogu, ktorý získal cenu Magnesia Litera – cena za kvalitnú literatúru.

Autorkou knihy Zápisník alkoholičky, je mladá matka, ktorá sa rozhodla otvorene prehovoriť o svojej závislosti od alkoholu aj o zložitej liečbe. Je to žena, ktorá o sebe hovorí, že celý život mala blízko k alkoholu a ani sa mu nevyhýbala. Prišiel čas, keď zistila, že musí piť každý deň. Závislosť na alkohole jej ničila život, rodinu, materstvo. Kým pochopila, že takto už žiť nemôže, dotkla sa svojho dna, keď prežívala strach o svoj život. Predstava, že už nikdy nebude piť ju však najprv desila. Rozhodla sa pre liečenie, ktorému predchádzal detox. Najprv písala svoj denník počas liečby a je viac než zrejmé, že písanie Michaele pomohlo znovu nájsť a zahojiť aj veľmi zranený vzťah. Až to, že dokázala skrotiť myšlienky do viet a získať odstup, jej pomohlo nájsť jadro problému. Svoj životný príbeh  vložila do piatich kapitol.

…až to, že dokázala skrotiť myšlienky do viet a získať odstup, jej pomohlo nájsť jadro problému…

V úvode knihy sa v predhovore čitateľovi prihovára MUDr. Radkin Honzák, Csc. Podľa neho dostať sa do problému je oveľa ľahšie, ako sa z neho vymaniť a príbeh Michaely je zachytený od obdobia, keď sa už nakláňala nad priepasťou. Keď slová: Mám to pod kontrolou, sú bezpečným signálom zajtrajšieho krachu. Text knihy vychádza najmä z príspevkov autorkinho blogu. Použité sú aj úryvky z denníka, ktorý si viedla počas  liečby zo závislosti. Popisuje a rozpráva o začiatkoch svojej závislosti, o liečbe, detoxe a tiež o živote po liečbe. Poslednú a veľmi silnú kapitolu poskytla výpovediam svojich najbližších-spoluzávislých členov rodiny, ktoré uvádza bez úprav.

V závere autorka píše o tom, čomu sa aktívne venuje, aké sú jej ďalšie projekty a uvádza aj odkazy na sociálne siete, kde je možné ju sledovať.

Michaela napísala knihu a krok po kroku kráčala k otvoreniu centra Alkos – centra pre liečbu závislostí. Túto cestu hodnotí ako nesmierne náročnú. Aj po liečbe spoznáva veľmi tenkú hranicu úzkosti, ktorá ju občas navštívi aj v abstinencii. Netají sa ani tým, aké je občas náročné aj zvládanie nahromadeného strachu a kódu v hlave, ktorý straší tým, ako dobre zaháňa úzkosť práve alkohol. Verejne sa aj v tomto čase prihovára vo svojich blogoch, kde sa dotýka aj aktuálnej témy vojny a toho, ako rôzne životné situácie na ňu pôsobia.

Kniha je venovaná každému, koho sa problém závislosti týka alebo týkal. Je vhodná aj pre tých, ktorí sa práve rozhodujú o tom, ako naložia so svojim ďalším životom. Michaelin príbeh je však veľmi vhodný aj na biblioterapiu, pre pacientov v liečbe.

Autorka: Mgr. Mária Slabejová, psychologická laborantka

Ilustračné foto: Unsplash/Aaron Burden