Preskočiť na obsah

Zdravá strava – najlepšia prevencia

Zverejnené 17.6.2024.

Kategória

Viesť zdravý životný štýl je pomerne  jednoduché: mať zdravú a vyváženú stravu, viac cvičiť, mať kvalitný spánok, vystavovať sa menej stresovým situáciám alebo naučiť sa zvládať stres…

Základy zdravej stravy a životného štýlu

Dôvod, prečo musíme jesť, je veľmi jednoduchý: poskytnúť telu energiu na fungovanie – primárne vo forme sacharidov, poskytnúť telu stavebný materiál pre jednotlivé bunky, látky a orgány – primárne z bielkovín a v menšej miere z tukov, poskytnúť telu látky na optimálne hormonálne fungovanie – primárne z tukov (samozrejme tých zdravých).

Telo je jedna veľká biochemická strojovňa, ktorá na každú jednu funkciu od imunity, cez trávenie, dýchanie, pohyb, po samotné fungovanie jednotlivých orgánov, potrebuje živiny v rôznych množstvách. Našou úlohou je zabezpečiť ich v priebehu dňa v potrebnom množstve, čiže neexistuje úplne jeden najlepší stravovací plán alebo jedna najlepšia diéta. Úplne najjednoduchší spôsob, ako pokryť svoju dennú potrebu živín je pestrosť stravy

1. Neprejedajte sa, vyhýbajte sa fast foodom, polotovarom a sladeným sýteným nápojom.

2. Pitný režim. Pite hlavne čistú vodu, čaje, minerálne a pramenisté vody. /1,5 -2 l denne/

3. Telesná hmotnosť. Kombináciou vyváženej stravy a  dostatočným dennodenným pohybom to určite dosiahnete. Ak ste sa k nadváhe „dopracovali“ po niekoľkých rokoch nezdravého životného štýlu, výsledky nemôžete očakávať ihneď. Staňte sa súčasťou komunity, podporujte sa navzájom, hlavne to nevzdávajte!

4. Pohyb/cvičenie. Ideálne je to každý deň ev. 3-4 x týždenne. Ak sa vám to zdá príliš náročné alebo ste doteraz vôbec necvičili, začnite s prechádzkami a postupne pridávajte náročnejšie cvičenia.

5. Trávte veľa času v prírode na čerstvom vzduchu. Vyhýbajte sa škodlivinám v ovzduší. Odborníci tvrdia, že smog sa neudrží v nadmorskej výške 800 m n.m. a viac.

6. Spánok. Nedostatok spánku má veľký vplyv aj na stratu svalov a na priberanie tuku. Zistilo sa, že nedostatok spánku u detí zvyšuje riziko obezity o 89% a u dospelých o 55% zmenu imunitného systému a riziko výskytu ochorení. Pravidelne dodržujte nasledovný protokol:

1. Spite v tichej a úplne (alebo aspoň čo najviac) tmavej miestnosti bez prístupu svetla. 

2. Nenastavujte si budík. Zobuďte sa prirodzene.

 3. Choďte spať v rovnaký čas každú noc.

4. Mobilný telefón si nenechávajte v izbe v ktorej spíte.

7. Stres. Stres je normálna reakcia na niečo neznáme alebo hrozbu. No ak je stres dlhotrvajúci až chronický, napríklad z dôvodu traumy alebo pri depresii, má pre nás veľmi negatívny vplyv. Keďže so stresom dosť veľa súvisí aj mentálne nastavenie, je dôležité sa vyhnúť niečomu, čo psychológovia nazvali katastrofizovanie. Ide o chybu v úsudku, kedy ľudia v nejakej ťažkej situácií podľahnú panike a hneď vo všetkom vidia to najhoršie, čo sa môže stať, hoci to tak vôbec nemusí byť. Ako si však zachovať pozitívnu náladu aj počas horších časov? Potrebujete sa naučiť stres vnímať ako niečo pozitívne. Ak sa to naučíte, dokážete doslova preprogramovať reakcie vášho tela na stres.

8. Nefajčite. Fajčenie je najrizikovejším faktorom, ktorý poškodzuje zdravie! Neexistuje žiadny iný faktor, ktorý by viac zvyšoval riziko srdcovo-cievnych ochorení a rakoviny. Konzumáciu alkoholu obmedzte na minimum. Príležitostne sa doporučuje pohár kvalitného suchého červeného vínka.

9. Pravidelne detoxikujte, doprajte si kvalitné doplnky zdravej výživy a očistnú kúru. /minimálne 2x ročne na jar a jeseň/. Či si zvolíte ovocnú kúru, zeleninovú kúru, hladovku, prestanete večerať alebo si pomôžete kvalitným doplnkom zdravej výživy, je to na vás. 

10. Odbúravajte stres a začnite ho zvládať efektívne. Nájdite si ten „svoj“ spôsob ako to urobiť. Cvičte jogu, meditujte, prestaňte pozerať TV s množstvom negatívnych správ, viac spite, popracujte na svojom dennom či týždennom harmonograme pohybových aktivít, zbavte sa teórii, diét, chudnutí ktoré nefungujú a ono to pôjde. Krok za krokom.

11. Pravidelne si doprajte si kvalitnú masáž, saunu – postarajte sa o svoju pokožku.

12. Pestujte zdravé vzťahy – k sebe samému, s partnerom, v rodine, priateľmi. Tešte sa z chvíľ strávených vo svojej rodine, vytvorte si vlastné „tradície“ či rituály.

13. Myslite pozitívne. Myšlienky majú obrovskú silu a moc. Naše vlastné myšlienky sú zodpovedné za náš život. Nezabúdajte myslieť pozitívne každý deň!

14. Robte veci, ktoré vám robia radosť – venujte sa nejakému hobby, začnite chodiť na kurzy maľovania, záhradníctvo, ručné práce alebo sa staňte súčasťou turistického zväzu. Je tak veľa spôsobov ako si urobiť radosť (nemusí to byť zákusok, torta ani čokoláda). 

15. Buďte aktívni v akomkoľvek veku – cestujte, spoznávajte, učte sa nové veci, riešte nové situácie. Je jedno či máte 30 alebo 60 rokov – aktívny prístup k životu môžete mať celý život.

16. Starajte sa o svoju chrbticu a kĺby – doprajte si kvalitné topánky, stoličku, fit loptu, premýšľajte nad tým, ako sedíte, ako dýchate. Vyskúšajte masážny krém z prírodných aromaterapeutických olejov, ktoré pomôžu odstrániť bolesť rôzneho druhu, plávajte, bicyklujte sa, otužujte…

17. Chodievajte pravidelne na preventívne prehliadky. Všeobecný lekár, zubár, gynekológ… lepšie je chorobám predchádzať ako ich liečiť! 

18. Nájdite si prácu, ktorú budete milovať. Takú, kedy sa každé ráno budete tešiť na nový pracovný deň, na kolegov, na to, čo vytvoríte, koľkým ľuďom pomôžete, poradíte, naučíte ich niečo nové, všetko dobré, čo po sebe zanecháte. Motivácia môže byť u každého iná, ale základom je pracovať v oblasti, ktorá je vášmu srdcu blízka. 

19. Buďte vďační za to, čo máte! Nezabúdajte na motiváciu, trpezlivosť a vytrvalosť, ktorá vás dovedie ku krásnym výsledkom.

Autorka: Mgr. Mária Havelová, námestníčka riaditeľa pre úsek ošetrovateľstva

Ilustračné foto: Unsplash/Brooke Lark