Pozitívne myslenie ako „svätý grál“ spokojnejšieho života. Chcete vedieť, ako naň?

Kategória

Pozitívne myslenie. S týmto výrokom sa stretol už asi každý z nás. Čo to vlastne je? Niekedy sa zamieňa za optimizmus, inokedy za nádej, iní si ho zase mýlia s Hnutím pozitívneho myslenia (to hlása, že pozitívnym myslením si vytvárame realitu bez ohľadu na to, aká tá realita skutočne je) a ďalší si ho spájajú s Pozitívnou psychológiou.

Na každú z týchto oblastí a vnímaní pozitívneho myslenia by sa dalo vydať, a mohli by sme spoznať i rozšíriť si svoj obzor vedomostí. Sú však aj jednoduché pravidlá a možnosti, ktoré ak budeme aplikovať vo svojom živote, tak aj pozitívne myslenie sa u nás môže spontánne objaviť.

Je pohár poloprázdny alebo poloplný?

Väčšina z nás robí veľa vecí v automatickom režime. Niektoré rituály síce majú v našom živote dôležitú úlohu, no nie všetko, čo máme zaužívané, slúži v náš prospech. Možno už dlho prestupujeme na jednom na mieste a nikam sa vnútorne neposúvame. Možno prestávame mať radosť zo života. Vtedy pravdepodobne nastáva ten správny čas niečo v ňom zmeniť. Niekedy stačí aj drobná úprava, vďaka ktorej sa na okolitý svet budeme dívať inými očami a tým sa môže zmeniť naše prežívanie a myslenie.

Veľmi častým prirovnaním, na ktorom sa ukazuje ako si predstaviť pozitívne myslenie, je poloplný a poloprázdny pohár. Keď sme pozitívne mysliaci, potom v pohári vidíme vodu a nie to, že je pohár do polovice prázdny. Pri pozitívnom myslení si všímame a zameriavame sa najmä na to, čo máme, nie iba na to, čo nám chýba alebo o čo sme prišli. A to je vďačnosť.

Vďačnosťou za zmenou myslenia

Skúsme sa zastaviť a všimnúť si koľko je okolo nás dobra. Koľko námetov na vďačnosť nám dávajú iní ľudia. Keď nám nezištne pomáhajú, spolupracujú s nami, pokúsme sa uvedomiť si koľko pozitívneho je vôkol nás. Vďačnosťou môžeme zmeniť svoje myslenie a vidieť v bežných veciach mnoho dobrého. Nebuďme pohltení samozrejmosťou a každodennosťou, ale skúsme si viac všímať. Začnime oceňovať, čo všetko dobré a pozitívne sa nám dostáva a deje v našom živote.

Je možné použiť aj iné  techniky na zvýšenie pozitívneho myslenie. Nižšie nájdete niektoré z nich. Ide napríklad o tieto techniky:

  • Urobte si čas sami pre seba  – či ráno, alebo večer.
  • Pravidelne čítajte pre vás obohacujúcu a kvalitnú literatúru.
  • Naplno sa venujte len jednej veci.
  • Píšte si denník, v ktorom zrekapitulujete svoj deň, ako aj to, čo ste sa v ňom naučili.
  • Zoraďte si denné úlohy podľa dôležitosti.
  • Nevzdávajte sa a vytrvajte pri tom, čo si určíte ako svoj cieľ.

Nech vás z mnohých vašich dobre vykonaných techník napĺňa pozitivita v myslení.

Autor: Mgr. Radoslav Naď, psychológ

Ilustračné foto: Unsplash/Ahmed Zayan

Zverejnené 29. októbra 2021.
Upravené 2. novembra 2021.