Úvod » Aktuality » Blog » Ako sa chrániť – návrhy a odporučenia pre starších ľudí

Ako sa chrániť – návrhy a odporučenia pre starších ľudí

V týchto dňoch sa môžete cítiť izolovaní alebo opustení, môžete cítiť osamelosť, úzkosť, podráždenosť alebo zmätok a môžete mať myšlienky, ktoré sa vám stále vracajú. Takto vaša myseľ reaguje na stres. Presné dodržiavanie pokynov vám umožní pomôcť priateľom, príbuzným a tiež zdravotníkom, ktorí pracujú pre ľudí, ktorí pomoc najviac potrebujú. Je normálne sa báť; strach, ktorý nás vedie k tomu, že sa riadime pokynmi lekára napríklad nechodiť von a izolovať sa.

Informácie sú dôležité. Je lepšie sledovať len inštitucionálne zdroje, ako sú napr. stránky Ministerstva zdravotníctva SR.

Postupujte v súlade s hygienickými postupmi, ktoré odporúčajú inštitúcie a zdravotný systém vašej krajiny.

Môžete sa cítiť:

  • Izolovaní alebo opustení
  • Osamelosť
  • Podráždenosť
  • Zmätok
  • Úzkosť
  • Myšlienky, ktoré sa stále vracajú

Všetko toto sú normálne reakcie na stresovú situáciu, v ktorej teraz žijeme s hrozbou koronavírusu.

Vypnite televízor, rádio a internet.

  • Vyberte si len jeden alebo dva okamihy denne, mimo hodín spánku, kedy budete sledovať správy.

Zachovajte svoju rutinu.

  • Keď sa niečím zamestnáte, znížite tým napätie. Napríklad, ak máte radi varenie, pokračujte v príprave tradičných jedál, štrikujte, čítajte knihy, upratujte si doma alebo si umyte auto.

Fyzická aktivita.

  • Niektoré jednoduché cvičenia vám môžu pomôcť oddýchnuť si a zaspať.

Jedzte čo najpravidelnejšie.

Rozprávajte sa a strávte čas s rodinou a priateľmi.

  • Môžete komunikovať rôznymi spôsobmi! Spýtajte sa, ako uskutočniť videohovor alebo ako používať WhatsApp ľudí, ktorí vedia, ako to urobiť.

Porozprávajte sa o svojich obavách, problémoch a pocitoch s niekým, komu dôverujete.

  • Vyberte si ľudí, s ktorými môžete byť v pozitívnom kontakte. Pozitívne emócie pomáhajú.

Rozprávajte s ostatnými.

  • Povedzte svojim vnúčatám o svojom detstve, ako ste trávili čas bez tabletu, videohier a internetu.

                                                                                   PhDr. Vladimír Stanislav, PhD., MPH

Použitá literatúra:

  • EMDR Europe Association – www.emdr-europe.org Head Office: Bettenstrasse 82 – CH 8400 Winterthur (Switzerland) Executive Office: Via Vitruvio 43 – 20128 Milan (Italy)